Een van de beste films van een van de grootste filmmakers van India – een meerlagig, subtiel politiek en prachtig drama over de stille strijd van een vrouw in een samenleving die liever zag dat ze haar mond houdt.
Subrata, een jonge bankbediende, worstelt om zijn enorme familie met een mager salaris te onderhouden. Hij koestert zijn overtuiging dat 'de enige plaats van een vrouw die tussen met haar kookpotten is'. Hij is dan ook geschokt wanneer zijn vrouw Arati (Madhabi Mukherjee, Ray's vaste actrice) een baan aanneemt net op het moment dat hij het risico loopt de zijne te verliezen.
De hele gezinsdynamiek staat op zijn kop, juist op een moment waarop ook India, net onafhankelijk, een grote verandering doormaakt. Arati bloeit al snel op in haar baan als huis-aan-huisverkoper van naaimachines, maar haar man en kinderen beginnen zich te ergeren aan haar nieuwe verantwoordelijkheden en de tijd die ze buitenshuis doorbrengt.
De vragen die Mahanagar (The Big City) opwerpen zijn nog altijd actueel: Hoe kun je schakelen tussen thuis en werk? Wat te doen met hulpbehoevende ouders, of wanneer je getuige bent van onrecht?
Dit meesterwerk is de eerste film van Satyajit Ray die zich volledig afspeelt in zijn geboortestad Kolkata.
- Winnaar Zilveren Beer voor beste regie op het Filmfestival Berlijn in 1965.
- Satyajit Ray (1921-1992) is zonder twijfel een van de grootste filmmakers van India. Akira Kurosawa vergeleek het niet te hebben gezien van zijn films met 'als in de wereld zijn zonder ooit de zon of maan te hebben gezien'. Ook hedendaagse makers als Wes Anderson en Chris Nolan behoren tot de bewonderaars van zijn werk.
Trailer
Stills