In het tweede deel van de Apu-trilogie, ook los van de andere delen te bekijken, legt Ray de pulserende energie vast van de oude stad Varanasi waar Apu opgroeit van kind tot adolescent. Een teder meesterwerk over de soms pijnlijke, veranderende relatie tussen ouders en kinderen door de jaren heen.
De Roys zijn inmiddels verhuisd – ze ruilen velden vol bloemen en weidse luchten in voor de drukte van de oude stad Varanasi aan de rivier de Ganges. Na de dood van zijn vader vertrekt Apu om te studeren in Kolkata (destijds Calcutta), wat de toch al gespannen moeder-zoonrelatie er niet beter op maakt. Ray's observaties van de menselijke relaties die door de jaren heen veranderen, maken zijn werk zo universeel. De prachtige beelden en muziek doen de rest.
- In zijn Apu-trilogie belicht Satyajit Ray het alledaagse leven aan de onderkant van de Indiase maatschappij, aan de hand van drie levensfases van de titelfiguur.
- Dit tweede deel pakt de Roy-familiesaga op waar Pather Panchali eindigde. De film won een Gouden Leeuw op het Filmfestival van Venetië en vestigde de naam van Ray als een van de belangrijkste internationale filmmakers.
- Satyajit Ray (1921-1992) is zonder twijfel een van de grootste filmmakers van India. Akira Kurosawa vergeleek het niet te hebben gezien van zijn films met 'als in de wereld zijn zonder ooit de zon of maan te hebben gezien'. Ook hedendaagse makers als Wes Anderson en Chris Nolan behoren tot de bewonderaars van zijn werk.
Trailer
Stills