
→ Click here for English Subtitled screening schedule
Van de drie films die Michail Kalatozov draaide met cameraman Sergej Oeroesevski is De brief die nooit verstuurd werd de minst bekende titel. Hun films Als de kraanvogels overvliegen en Soy Cuba zouden beroemder worden. De brief handelt over een expeditie van vier jonge geologen naar de afgelegen Siberische wildernis, op zoek naar het kostbare diamant. In een van de hoofdrollen Tatjana Samojlova, de actrice uit Als de kraanvogels overvliegen en op dat moment hard op weg om een van de nieuwe sterren van de Sovjet-cinema te worden.
De brief die nooit verstuurd werd lijkt op het eerste gezicht een avonturenfilm in de sociaal-realistische traditie, maar gaandeweg neemt de film een andere wending. De Sovjet-mens blijkt niet opgewassen tegen de ontketende Siberische natuur, wanneer een enorme bosbrand het viertal dwingt tot een vlucht voor hun leven.
Veteraan cameraman Oeroesevski is ook nu weer in zijn element, met virtuoos gebruik van de handcamera in de scènes waarin de geologen zich een weg banen door de brandende taiga. De jonge Andrej Tarkovski probeerde vergeefs hem te strikken voor De jeugd van Ivan maar liet zich wel door hem inspireren voor de vormgeving van zijn speelfilmdebuut. De film was onderdeel van de Gouden Palm-competitie in Cannes en werd digitaal gerestaureerd door Mosfilm.
De Russische Dooi
Zoals de Fransen hun Nouvelle Vague hebben, kennen de Russen hun Russische Dooi
Na de dood van Joseph Stalin werd Nikita Chroesjtsjov de nieuwe leider van de Sovjet-Unie, dat aanzet gaf tot verandering. Hij gaf het intellectuele en culturele leven lucht. Er ontstond een vrijer filmklimaat. Gevestigde filmmakers durfden weer te experimenteren en de filmacademie in Moskou leverde een nieuwe generatie filmtalenten op.
De dooi (1957 – 1968) leverde klassiekers op als Ballade van een soldaat (1959) en Als de kraanvogels overvliegen (1957). Regisseurs als Marlen Choetsjiev en scenarioschrijver Gennadi Shpalikov lieten historische of partijpolitieke thema’s liggen en richtten zich op het leven van Russische jongeren in het moderne Moskou.
Een nieuwe generatie filmmakers - met Andrej Tarkovski en Larisa Shepitko - trad op de voorgrond. Ook kwam er ruimte om de Tweede Wereldoorlog – hét thema van de sovjetcinema, die de heroïsche opofferingen van de Russen wilde benadrukken – weer te geven als individuele in plaats van collectieve ervaring.
In december zie je in LAB-1 "The Cranes are Flying" & "Letter Never Sent".
Van de drie films die Michail Kalatozov draaide met cameraman Sergej Oeroesevski is De brief die nooit verstuurd werd de minst bekende titel. Hun films Als de kraanvogels overvliegen en Soy Cuba zouden beroemder worden. De brief handelt over een expeditie van vier jonge geologen naar de afgelegen Siberische wildernis, op zoek naar het kostbare diamant. In een van de hoofdrollen Tatjana Samojlova, de actrice uit Als de kraanvogels overvliegen en op dat moment hard op weg om een van de nieuwe sterren van de Sovjet-cinema te worden.
De brief die nooit verstuurd werd lijkt op het eerste gezicht een avonturenfilm in de sociaal-realistische traditie, maar gaandeweg neemt de film een andere wending. De Sovjet-mens blijkt niet opgewassen tegen de ontketende Siberische natuur, wanneer een enorme bosbrand het viertal dwingt tot een vlucht voor hun leven.
Veteraan cameraman Oeroesevski is ook nu weer in zijn element, met virtuoos gebruik van de handcamera in de scènes waarin de geologen zich een weg banen door de brandende taiga. De jonge Andrej Tarkovski probeerde vergeefs hem te strikken voor De jeugd van Ivan maar liet zich wel door hem inspireren voor de vormgeving van zijn speelfilmdebuut. De film was onderdeel van de Gouden Palm-competitie in Cannes en werd digitaal gerestaureerd door Mosfilm.
De Russische Dooi
Zoals de Fransen hun Nouvelle Vague hebben, kennen de Russen hun Russische Dooi
Na de dood van Joseph Stalin werd Nikita Chroesjtsjov de nieuwe leider van de Sovjet-Unie, dat aanzet gaf tot verandering. Hij gaf het intellectuele en culturele leven lucht. Er ontstond een vrijer filmklimaat. Gevestigde filmmakers durfden weer te experimenteren en de filmacademie in Moskou leverde een nieuwe generatie filmtalenten op.
De dooi (1957 – 1968) leverde klassiekers op als Ballade van een soldaat (1959) en Als de kraanvogels overvliegen (1957). Regisseurs als Marlen Choetsjiev en scenarioschrijver Gennadi Shpalikov lieten historische of partijpolitieke thema’s liggen en richtten zich op het leven van Russische jongeren in het moderne Moskou.
Een nieuwe generatie filmmakers - met Andrej Tarkovski en Larisa Shepitko - trad op de voorgrond. Ook kwam er ruimte om de Tweede Wereldoorlog – hét thema van de sovjetcinema, die de heroïsche opofferingen van de Russen wilde benadrukken – weer te geven als individuele in plaats van collectieve ervaring.
In december zie je in LAB-1 "The Cranes are Flying" & "Letter Never Sent".
Trailer
Stills



